Archief projecten

YEAD
2016 – 2019

Van 2016 t/m 2019 was Stichting En… Actie! één van de vijf Europese partners die heeft deelgenomen aan het EU-project genaamd YEAD. Voor dit project kwamen jongeren uit 6 verschillende EU-landen met elkaar in contact.

Tijdens de uitwisselingsprojecten maakten zij diverse audiovisuele content over verschillende maatschappelijk onderwerpen.

Bekijk de website van YEAD

Het Vergeten Kind Filmfestival
2015 – 2019

Het Vergeten Kind is een organisatie die op komt voor de rechten van kinderen die zich in opvanglocaties in Nederland bevinden. Op verschillende opvanglocaties heeft Stichting En… Actie! kinderen geleerd over film en gezamenlijk films gemaakt over hun situatie.

Bekijk de reportages van het Jeugdjournaal over dit project.

Reportage over Jamie (12)
Finale Tuschinski 2015

Islemunda
2014-2020

Deelgemeente IJsselmonde in Rotterdam was in 2003 de eerste regio waar Stichting En… Actie! is begonnen met filmeducatieve projecten. Toen er in IJsselmonde een cultureel centrum kwam (Islemunda), was En Actie, samen met het Rotterdams Wijktheater, één van de eerste ‘bewoners’.

We hebben het centrum helpen vormgeven en jarenlang filmdagen georganiseerd voor de bewoners.

Bekijk de website van Islemunda

De Markt Op
2013

De Markt Op was de eerste serie die we hebben mogen maken met behulp van de Mediaregeling van OPEN Rotterdam. In de serie kijken we naar de Rotterdamse marktcultuur die al eeuwen teruggaat.

Onze eerste serie voor OPEN is ook uitgezonden door RTV Rijnmond.

Bekijk de eerste aflevering

Rutger Hauer Film Factory
2009

Wat waren we trots toen Rutger Hauer ons belde vanuit het Cannes Filmfestival. Een jaar ervoor was Rutger onze juryvoorzitter van het Hollywood in de Klas Filmfestival geweest tijdens het IFFR. Hij was toen zo enthousiast dat hij graag wilde samenwerken.

Hij hield woord en in juni 2009 mocht een team van kinderen (door Rutger liefkozend the puppy’s genoemd) meedoen aan de Rutger Hauer Film Factory.

Oproep Rutger Hauer
Bekijk de film ‘Butterflies’

‘Ik Heb Een Tante In…’
2007

Een educatief, cultureel mediaproject wat in 2007 zijn tijd een beetje vooruit was. Elk jaar gaan vele honderduizenden kinderen op vakantie naar een land waar zij familie hebben wonen en gaan gelijk worden opgenomen in de cultuur aldaar.

Een groep van 10 geselecteerde kinderen uit 10 verschillende landen kreeg een workshop ‘reportage maken’. Canon sponsorde camera’s en van de 30 uur materiaal is een mooie reportage gemonteerd (30 min) wat later de basis is geworden van een educatief lespakket over verschillende culturen.

Reportage van het Jeugdjournaal